EU:n uusi tietosuoja-asetus eli GDPR muutti tavan, jolla henkilötietoja käsitellään. Tarkasta ovatko yrityksesi tietosuojakäytännöt asetuksen vaatimalla tasolla ja lue samalla asiantuntijoidemme vinkit!
GDPR on lyhenne sanoista General Data Protection Regulation ja se tarkoittaa EU:n uutta tietosuoja-asetusta.
Asetuksen tavoitteena on varmistaa henkilötietojen käsittelyä koskevien sääntöjen yhtenäinen soveltaminen kaikkialla EU:ssa.
Lähtökohtaisesti yleinen tietosuoja-asetus parantaa tietosuojaa ja lisää henkilötietorekisteriin kuuluvien oikeuksia. Näin ollen asetus vaikuttaa kaikkiin yrityksiin, joissa käsitellään henkilötietoja.
GDPR tuli voimaan toukokuussa 2018.
Jokaisen yrityksen on tehtävä henkilötietojen nykytilan arviointi.
GDPR pitää sisällään uusia velvoitteita rekisterin ylläpitäjälle ja laajempia oikeuksia rekisteriin kuuluville.
Erityisesti yritysten johtoon kuuluvien on oltava perillä GDPR:n aiheuttamista lainsäädännöllisistä muutoksista.
Rekisterinpitäjän on huolehdittava, että asetuksen tietosuojaperiaatteita noudatetaan.
Rekisterinpitäjän on kyettävä osoittamaan, että asetusta noudatetaan sen sanelemin keinoin.
Rekisterinpitäjän on toimitettava tiivis ja selkeä seloste tietojen käsittelytoimista viranomaisille, jos sitä pyydetään.
Rekisterinpitäjän on pyynnöstä toimitettava rekisterissä olevalle kaikki hänen henkilötietonsa ja niiden käsittelyä koskevat tiedot.
Rekisteriin kuuluvalla on oikeus oikaista omia tietojaan tai poistaa tietonsa, mikäli hän niin haluaa.
Rekisterinpitäjällä on velvollisuus ilmoittaa tietoturvaloukkauksista viranomaiselle ja rekisteriin kuuluville.
Rekisterinpitäjien on varmistettava, onko organisaation nimettävä tietosuojavastaava.
GDPR-webinaarimme tarjoavat osallistujille käytännön keinoja asetuksen vaatimien muutosten
toteutukseen. Katso ensin ”GDPR ja moderni markkinointi”-webinaari, ja sukella sen jälkeen
syventävään webinaarisarjaan. Syventävien webinaarien aiheita ovat muun muassa
markkinointilupien hallinta, evästeiden käyttö, seuranta ja profilointi sekä henkilötietojen käyttöön liittyvät kysymykset.
Järjestämme myös webinaareja englanniksi. Katso englanninkieliset webinaarit tästä ».
ID BBN:n digiosaston päällikkö Henrik Lagercrantz on GDPR-asiantuntijamme. Hän kokosi käytännön askelmerkit uuden tietosuoja-asetuksen vaatimiin muutoksiin. Englanninkieliset ohjeet soveltuvat erityisesti niille, jotka tuntevat jo hieman asetuksen taustoja, mutta ovat epävarmoja sen vaikutuksista esimerkiksi markkinointitoimenpiteisiin.
ID BBN on kansainvälisesti palkittu modernin markkinoinnin tekijä ja Euroopan kärjessä markkinoinnin automaation asiantuntijana. Me olemme tukenasi EU:n tietosuoja-asetuksen muutoksessa.
Asiantuntijamme auttavat muutoksen kanssa ja varmistavat, että yrityksenne käsittelee henkilötietoja uuden tietosuoja-asetuksen sanelemalla tavalla.
Ota siis yhteyttä!